Mavefornemmelser og geodata
Det er blot fire år siden, at Michael Listov-Raunkjær var med til at stifte Grillen Group, hvor han er i dag er Co. CEO og partner. "Grillen er en kæde af burgerrestauranter, hvor vi sælger kvalitetsburgere til billig penge. Vi åbnede den første restaurant i november 2013 på Nørrebro", fortæller Michael Listov-Raunkjær.
Siden da er det gået stærkt med ekspansionen med to restauranter i Jylland og fire på Sjælland. Målet er at fortsætte den hastige vækst og åbne yderligere fire afdelinger af Grillen i Danmark inden for det næste halvandet år. "Den måde, vi typisk har arbejdet på, er at stole på vores mavefornemmelse. Det har ikke været særligt datadrevent, men det er vi begyndt at arbejde os mere ind på", udtaler medejeren.
I juni 2017 holdt Grillen Burgerbar det første møde med Geoinfo, hvor det blev aftalt, at de skulle lave en undersøgelse ud fra en række forskellige parametre. Der skulle måles på indbyggertal i forhold til målgruppen af 21-39-årige, indkomstforhold, forbrug, studiesteder i nærheden og konkurrenternes placering inden for en radius af 10 minutters afstand. "Vi har også kigget på busruter. Vi kan konstatere, at vi har en større omsætning, hvis vi ligger et sted, hvor der er trafik, både busser, biler og cyklister", konstaterer Michael Listov-Raunkjær.
De første slides med information fra ArcGIS gav dem blod på tanden i forhold til at gå all-in med databaserede markedsanalyser.